Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

söndag 25 juli 2010

Ilsken som ett bi?

Erkänn nu, du trodde att det hette "ilsken som ett bi". Jag vill bara tala om att det heter "ilsken som sin mamma".

När Isabelle inte får som hon vill blir hon rosenrasande. Idag hade vi tre utbrott här hemma inom loppet av 1-1½h. Först fick lilla damen inte vara med och diska, sen fick hon inte bada så länge hon ville och till sist fick hon inte fortsätta diska när det var rent.

För att ens nå fram till Bellan när hon är så arg måste man stå öga mot öga med henne, tala lugnt och försöka förklara varför. Sedan gäller det att hitta något att distrahera henne med, "ska vi läsa en bok?", "titta vad gör Pucko och Upsan?*" eller "Åh det är Timmy på tv!**".

Idag pratade jag med min mamma, Bellans mormor, som helt plötsligt började skratta. Riktigt vad som var så roligt med ett ilsket barnbarn förstod jag inte, tills förklaringen kom: jag var precis (PRECIS!) likadan när jag var liten...Great, what goes around comes around!

Det är dock inte mitt "fel" att hon är morgonpigg, det har hon helt och hållet från J!

*Pucko och Upsan är Bellans dockor. Upsan är Upsy Daisy från Drömmarnas Trädgård och Pucko (som hon själv döpte henne till när hon var en liten skrutta) har hon fått från mormor & morfars grannar.
** Timmy - Timmy Lamm. Favoriten bland barnprogram. Vi kan alla avsnitt utantill, men det gör inte Bellan något. Ju fler gånger man kan se 3åriga Timmy gör något han inte får desto bättre...

Inga kommentarer: