Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

tisdag 8 september 2009

Ibland undrar man ju...

Jag har tills idag haft turen att träffa riktigt bra läkare på vår vårdcentral (som har stafettläkare)..men idag träffade jag en riktig idiot, rent ut sagt!

Jag har ju (som man kan läsa i inlägget nedan) hörselgångseksem och vätska mot trumhinnan. Det värker och jag har fått ta Alvedon och Ipren några dagar. Ipren ska man dock helst inte äta tillsammans med Cipralex (min stämningshöjande som jag fick när jag gick in i väggen) då det ökar risken för mag-/tarmblödningar. Jag påtalade för läkaren att de har interaktioner varpå han nekade! Han lyssnade inte alls på vad jag sa och arg som ett bi fick jag gå därifrån utan recept på något vettigt. Örat sa han inte mycket om utan att det var för tidigt för återbesök och att han inte alls förstod varför de sagt åt mig att komma så snart...

Som sjuksköterska är jag inte dum, jag kollar upp eventuella interaktioner mellan medicinerna jag äter.
På Janusinfo finns ett mycket bra instrument för att kolla upp interaktioner och om Cipralex & Ipren står det:

Risken för gastrointestinala blödningar ökar markant vid samtidig administrering av NSAID och SSRI (inkl venlafaxin och klomipramin).

Rekommendation
Om samtidig användning ej kan undvikas bör förebyggande behandling med protonpumpshämmare övervägas och blodvärdet följas upp.

Även i Fass står det om interaktioner mellan dessa två läkemedel!

Jag blir så trött!

2 kommentarer:

EvaP sa...

Jag blir trött bara av att läsa det du råkade ut för.

Min väninna kom till mig i dag, hon har haft ryggvärk i fem år och de har sagt att det inte gick att göra något åt. När hon träffade en läkare på smärtklinken sa han att det troligen är hjälpt med en operation och att i stort sett alla med den sortens problem blir hjälpta.

Tur att du har huvudet på skaft och ork att säga emot och kontrollera.

Bra gjort!

Ina sa...

Jag tycker det är så trist att man som patient ska behöva komma till läkare och veta så mycket för att få bästa möjliga behandling, det är inte så det ska vara!

Man ska kunna lita på att det blir till det bästa när man går till en läkare..