Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

torsdag 3 september 2009

Några tankar på kvällskvisten

Det är mycket hets i föräldravärlden. Det ska jämföras allt kring barnen, vem kan mest och är bäst. Tycker du att ditt barn är bra som det är har du fel. Forumet Familjeliv tycker jag är en oändlig källa till dåligt samvete! Kan barnet under ett år stå/gå/äta allt/sitta/sova hela natten/prata? osv osv och så jämförs det och många känner sig otillräckliga.

Jag har slutat bry mig! Och slutat läsa sådana trådar där man frågar saker kring barnet. Jag läser de trådar som jag lagt i mina favoriter och som kanske handlar om mat, vagnen vi har eller något annat jag tycker är givande.

Isabelle är bäst som hon är - hon är 10 månader, äter det mesta, är envis som en åsna och blir ilsken som ett bi ofta, hon kryper som en racerbil och går längst möbler. Isabelle är nyfiken, frammåt och älskar många. Hon sitter lugnast i vagnen om den är vänd frammåt så hon ser hela världen och har sedan länge slutat sova i den.

Jag tycker det är lustigt hur många föräldrar tror att något magiskt händer barnet över natten då de blir 1 år. Då helt plötsligt är det okej att vända barnet frammåt, låta barnet sova hos någon annan eller få barnmatsburkar märkta med "12 månader".

Vi borde bli bättre på att uppmuntra varandra istället för att försöka trycka ned. Kan inte allas tillvägagångssätt få vara bra, de flesta vet faktiskt vad som är bäst för just sitt barn!

2 kommentarer:

Maggan sa...

Du är så klok, Ina! Precis så är det. Alla barn är så olika och det går inte och ska inte jämföras på detta sätt. Vårt lilla hjärtebarn är en så stor källa till kärlek och stolthet för oss alla i hennes närhet.
Kram från svärmor/farmor

Anonym sa...

Håller helt med svärmor/farmor !!
Kram från mamma/mormor