Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

lördag 18 april 2009

En liten sammanfattning

Graviditeten

Vilka var dina favorit kläder?
- Mina två par mammajeans.
Vad var din/dina favorit rätter?
- Ingen särskilld.
Vad var dina/din favorit dryck?
- Grapefruktjuice, vilket gav mig halsbränna och jag fick sluta dricka hysteriska mängder..
Vad tyckte du inte om?
- Tror inte det var något jag ogillade som jag tyckt om tidigare.
Var det någon favorit rätt som ändrades?
- Nej.
Vad var du mest sugen på?
- Grapefruktjuice
Hade du halsbränna?
- Av all juice.
Hade du foglossning?
- Ja, det började ganska tidigt i graviditeten och var rätt jobbig eftersom jag rör på mig mycket på jobbet.
Hade du sammandragningar?
- Bara de sista veckorna.
Mådde du illa?
- Bara när det luktade kanelbullar från APK.
Vilken sovställning var bäst?
- På sidan genom hela graviditeten.
När var din BF dag?
- 10 November 2008
Gick du över tiden?
- Nej, Isabelle kom 9 dagar innan bf.
Hur mycket gick du upp i vikt?
- 8kg.
Hade du mycket vätska i kroppen?
- Nej.
Hur var ditt psyke?
- Skapligt trött på slutet av att inte kunna sova ordentligt och av att ha ont.
Gnällde/klagade du?
-Absolut, jag hade ont och Isabelle övade kickboxning i magen och sparkade på samma ställe i evigheter!
Vad trodde du det var för kön?
- Enligt rutinultraljudet var det förmodligen en tjej, men jag var övertygad om att det var en kille ett bra tag.
Visste du vad det var för kön?
- Enligt RUL var det förmodligen en tjej.
Hur låg ditt SF mått?
- Lite över kurvan i början, men sen normalt.
Var du rädd för något?
- En långdragen förlossning som slutade med akutsnitt.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
- Jag ville vara hemma så länge som möjligt och föda halvsittande.
Hur ser du på graviditeten idag?
- Den var mycket lättare än vad jag förväntat mig! Visst hade jag ont och det var jobbigt när magen blev riktigt stor, men jag hade sett framför mig hur jag mådde riktigt dåligt!

Förlossningen

När började din förlossning?
- Vattnet gick runt klockan 13, 1/11-08.
Hur började den?
- Med vattenavgång, men inga värkar förens vi var på förlossningen.
När åkte du/ni in till förlossningen?
- Ungefär en timme efter att vattnet gått, efter att ha ätit lunch.
Varför?
- Eftersom vattnet gått med buller och bång och de ville ha in oss på kontroll.
Vem/vilka åkte du in med?
- J.
Fick du/ni åka hem igen?
- Nej, mina värkar satte igång med väldig fart när vi väl kommit in.
Vilket sjukhus skedde förlossningen på?
- USÖ.
Hur mycket var du öppen när ni kom in?
- En timme efter att vi kom in var jag öppen 5-6cm.
Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen?
- Jag hade runt 7 värkar på 10 minuter, Bellan fick skalpelektrod och vi hade en barnmorskestudent med oss.
Vilka/vilken var med under förlossningen?
- J och personalen.
Tog du nått smärtstillande?
- BM glömde sätta igång lustgasen så jag andades bara syre och EDA:n sattes för sent..
Grät du?
- Nej.
Vad tyckte du var jobbigast?
- Att det gick från noll till hundra så fort.
Var du rädd för något?
- Jag han inte med att tänka så långt.
Hur lång tid tog det?
- Från vattenavgång 5 timmar, från första värken 4 timmar.
Hur ser du på förlossningen idag?
- Vi hade en bra förlossning och det var världens häftigaste upplevelse.

Barnet

Vad blev det för kön?
- En flicka
Hur mycket vägde barnet?
- 3725 gram
Hur lång var barnet?
- 47 cm
Vad var huvudomfången?
- 37 cm tror jag
Hur mådde barnet?
-Jättebra, trots snabb förlossning. Kanske i och med allt syre jag andades =D

Inga kommentarer: